O uczeniu się normalnego życia i o tym, jak trudny może być kontakt z drugim człowiekiem. O beznadziejnych próbach dopasowania aspergerowca do obowiązującego systemu i jedynie słusznych norm. O dziwactwie i niezrozumieniu. O gryzących ubraniach i hałasie nie do zniesienia. O objaśnianiu żartów i przeładowaniu bodźcami. O ucieczce w depresję albo w agresję. I o tym, czy jest coś gorszego od Planu, Który Upadł.
Opowiem wam, jak to jest być mną.
#10 Widzę ciemność
Ciemno. Trochę to dziwne, bo przecież dzień. Słońce świeci, psy radośnie szczekają, sąsiedzi energicznie pastwią się nad sobą, za oknem coś skrzeczy. To musi być jakiś filtr. Coś pod rogówką, zapewne pomiędzy tęczówką a soczewką.
Pożeracz fotonów.
#9 O dobrym wychowaniu
Mówi się, że wychowywanie dzieci z zespołem Aspergera jest bardzo trudne, gdyż specyfika autystyczna oznacza brak możliwości nauczenia się reguł współżycia społecznego, zasad właściwego zachowania, czy wręcz kultury osobistej jako takiej.
To mit.
#8 Pierwsze wrażenie
Przeczytałem kiedyś w pewnej książce, że poznając nową osobę mamy dwie – trzy sekundy, żeby zrobić na niej wrażenie. Albo się spodobasz, albo nie. Możesz to naprawić, jeżeli dostaniesz szansę. Z tym, że na ogół jest tak, że nie dostaniesz.
Jeżeli faktycznie tak jest, to ludzkość musi wyginąć.
#7 Łańcuch pchany pod górę
Zawsze marzyłem, aby umieć namalować konia, który wygląda jak koń. Na przykład konia, bo zadowoliłoby mnie właściwie cokolwiek, co wygląda z grubsza chociaż realistycznie.
Kiedyś udało mi się namalować konia, który wyglądał jak pies. Tak przynajmniej twierdzili rodzice.
#6 Nie mam się w co ubrać!
Każdy ma swój własny pokój 101.
Dla mnie jest to pokój pełen „gryzących ubrań”. Prędzej poszedłbym na stadion pełen obcych ludzi i osobiście przywitałbym się z każdym z nich, ucinając sobie wesołą zapoznawczą pogawędkę, niż założył na siebie coś „gryzącego”.
#5 Pytanie, które zabija
Jest takie pytanie, którego bardzo nie chcę usłyszeć w sklepie lub innym miejscu publicznym. Bardzo, bardzo nie chcę.
Jeżeli w jakimś sklepie standardem jest zadawanie takich pytań – ja tam po prostu nie chodzę.
#4 Zadania tekstowe
Na wiele związanych ze szkołą pytań nigdy nie udało mi się znaleźć odpowiedzi. Dlaczego lekcje zaczynają się tak wcześnie? Dlaczego dzwonek dzwoni tak głośno? Dlaczego dzieciaki tak hałasują? Kim był sadysta, który wymyślił Zajęcia Praktyczno-Technicze?
No i dlaczego muszę rozwiązywać zadania tekstowe?
#3 Żandarm
Nie przepadam za plugawym językiem, no ale każdemu czasem się wyrwie. Kto nigdy nie uderzył się małym palcem u stopy o nogę tapczanu, albo nie skasował sobie bezpowrotnie efektów całodniowej pracy – ten może trwać w złudzeniu, że da się żyć bez przekleństw.
Najlepiej jednak mieć Żandarma.
#2 Złota zasada
Matka Wszystkich Zasad Postępowania z Aspergerowcem Małym i Dużym. Najważniejsza rzecz, której musi dowiedzieć się każdy rodzic lub małżonek autystyka. Zasada ta sprawdza się idealnie u wszystkich aspergerowców, niezależnie od wieku.
Jeżeli nie wiesz, co robić, zrób właśnie to.
#1 Czym jest zespół Aspergera?
Zespół Aspergera (ZA) to zaburzenie rozwoju mieszczące się w szeroko rozumianym spektrum autyzmu.
Objawia się trudnościami związanymi z obszarem relacji społecznych: komunikacją, interakcją i wyobraźnią społeczną. Oraz wieloma innymi, nieraz przedziwnymi objawami.
#0 Dziwok
Odkąd pamiętam, tliła się we mnie iskra podejrzenia, że jestem nienormalny.
Odkąd pamiętam, niemal codziennie musiałem kogoś udawać. Najczęściej po prostu normalnego człowieka.
Opowiem wam, jak to jest być mną.